Logo


Oliwny balsam. Męczeństwo ks. Jana Machy


GOŚCINNIE

Oliwny balsam. Męczeństwo ks. Jana Machy
Duża Scena

[CZ]    15.10   |  19.00
Bilety:
35 zł / 25 zł / 15 zł

WYDARZENIE ODWOŁANE








UDZIAŁ BIORĄ

Piotrowski Michał kl. Joachim Gurtler

Błaszczyński Bartłomiej Leon Rydrych

Ściupidro Dawid ks. Jan Macha

Mirosław Książek ks. Joachim Besler

Schola Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie pod kierunkiem ks. Marka Cisowskiego

o. Rafał Kobyliński solista


Marian Florek reżyseria

Maria Nowakowska Majcher scenariusz

Ks. Marek Cisowski muzyka

Kurzak Agata scenografia, kostiumy, projekty plastyczne





ŚCIEŻKA SZTUKI



OLIWNY BALSAM. MĘCZEŃSTWO KS. JANA MACHY

Gościnnie na Dużej Scenie autorski projekt aktora i reżysera Mariana Florka. W przedstawieniu udział bierze m.in. trójka aktorów Teatru Śląskiego.

Dramat „Oliwny balsam- męczeństwo ks. Jana Machy” został osnuty wokół ostatnich dni życia księdza Jana Machy. Był on organizatorem dobroczynnej akcji pod kryptonimem „Konwalia”. Polegała ona na niesieniu pomocy poszkodowanym przez wojnę rodzinom na terenie Śląska. Wśród współpracowników byli m. in.: kleryk Joachim Gűrtler i Leon Rydrych. Gestapo zaaresztowało trójkę konspiratorów w listopadzie 1941 r. W trakcie przesłuchań ks. Jan Macha był bity do krwi. Nikogo nie wydał. Pomimo starań władz kościelnych i rodziny o ułaskawienie, został po kilku miesiącach przebywania w celi śmierci katowickiego więzienia na ul. Mikołowskiej, skazany na karę śmierci. Wyrok na nim i przyjaciołach wykonano krótko po północy 3 grudnia 1942 r. Ksiądz Macha został stracony jako członek polskiej podziemnej zbrojnej organizacji. Jednak istotą jego konspiracyjnej aktywności nie była walka, ale praca charytatywna. Przedstawione wydarzenia relacjonowane są przez księdza Joachima Beslera, któremu w lipcu 1942 r. decyzją lokalnych władz kościelnych, powierzono obowiązki więziennego kapelana. Besler opowiada i przytacza rozmowy z ks. Janem Machą, w których podejmowane są tematy wiary, współczucia wobec nieszczęścia i odpowiedzialności za rodzinę i wiernych. Główny bohater w scenach dramatu, mówi o swej gotowości na śmierć, która jest częścią boskiego planu. Te uczucia są podstawą jego spokojnego przyjęcia wyroku. Stąd ksiądz czerpie siłę i spokój, którymi dzieli się ze współoskarżonymi. Wola życia i lęk przed śmiercią są w nich silniejsze, ale obcowanie ze świętym za życia księdzem Machą, przynosi ukojenie. Te cechy charakteru powodują, że moment śmierci mężczyzn nie wydaje się już tak tragiczny i ostateczny. Gestapowskie więzienie staje się przedsionkiem raju, w którym można przygotować się na spotkanie z Bogiem. Jest to sztuka o wybaczeniu, miłości, i poszanowaniu człowieka jaki by nie był i niezależnie od okoliczności.

Tytuł jest wyimkiem z wiersza Tadeusza Szymy „Sierpniowa modlitwa” zaprezentowanego w sztuce w formie pieśni.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Teatr i Taniec.