Logo




T. VERMES
On wrócił


Premiera
29.11.2019

Scena w Galerii
-

Bilety normalne:
40 zł

Bilety ulgowe:
25 zł


SPEKTAKL

ZZA KULIS

WIDEO






REALIZATORZY

Robert Talarczyk reżyseria
Miłosz Markiewicz adaptacja
Katarzyna Borkowska scenografia, kostiumy, reżyseria światła
Cezary Duchnowski muzyka
Kamil Małecki, Mateusz Znaniecki wideo
Anna Kandziora / Marcin Całka inspicjent, sufler
Robert Ciupa konsultacje historyczne
Piotr Roszczenko, Krzysztof Woźniak światło i projekcje
Mikołaj Lichtański dźwięk
Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy
Maciej Rokita kierownik techniczny
Johannes Wiebel plakat
Przemysław Jendroska zdjęcia
 



WIĘCEJ

MNIEJ



OBSADA

Artur Święs Führer
Zbigniew Wróbel Kioskarz / Dziennikarz 1
Wiesław Kupczak Sensenbrink / Szpasdemir / Dziennikarz 2
Dawid Ściupidro Sawatzki / Dziennikarz 3
Anna Kadulska Bellini / Dziennikarka 4
Anna Lemieszek Krömeier / Dziennikarka 5

 




WIĘCEJ

MNIEJ



PLAKAT / PROGRAM



ŚCIEŻKA SZTUKI

ON WRÓCIŁ

Wokół śmierci Adolfa Hitlera krążą rozmaite legendy. A co jeśli nie zginął w bunkrze w kwietniu 1945 roku? Jeśli zamiast tego pojawił się w Berlinie właśnie dziś? Führer budzi się pewnego ranka i ze zdziwieniem stwierdza, że nie jest już w miejscu, gdzie spędzał wczorajszy wieczór, że nie otacza go jego wierna świta, a mijający przechodnie nie witają go Niemieckim Pozdrowieniem. Próbując odnaleźć się w nowej rzeczywistości, trafia do… telewizyjnego programu. Jego płomienne występy, zdolność improwizacji oraz reagowania na sytuację społeczno-polityczną szybko zyskują mu rzeszę fanów i zwolenników. Jego słowa padają na podatny grunt i znajdują szerokie grono odbiorców, zwłaszcza dzięki wykorzystaniu siły mediów społecznościowych. W narodzie powoli budzi się duch…

 

Sceniczna adaptacja bestsellerowej powieści Timura Vermesa „On wrócił” w reż. Roberta Talarczyka to opowieść o  uwodzicielskiej sile charyzmatycznych przywódców, o mechanizmach władzy, kierowaniu społecznymi nastrojami i roli, jaką w polityce odgrywają media (zarówno tradycyjne, jak i nowe). To również wielki powrót Artura Święsa do zespołu Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.

 

 


Sztuka Współczesna Bestseller



MEDIA O SPEKTAKLU

"On wrócił" warto obejrzeć przede wszystkim dla Artura Święsa, który daje aktorski popis na miarę Bruno Ganza. Jego Hitler jest znerwicowany, ale nie tylko w ten najbardziej znany, rozkrzyczany sposób. Raz drży mu ręka, innym razem szczerzy zęby, żądny rozlewu krwi. Więcej w nim wieloznaczności, niż szarży. Brzydzimy się go, boimy, ale ciągle jesteśmy ciekawi. Dla spektaklu to dobrze, dla przyszłości świata niekoniecznie.
Dawid Dudko, onet.pl

 

Ten temat łatwo jest przemienić w komedię – Hitler odkrywający internet, uczący się funkcjonowania w XXI wieku, smakujący fast foodów itp. Ale w katowickim spektaklu tego nie ma. To sztuka mroczna, a postaci stworzonej przez Święsa można się bać. Jest jak kameleon – w jednej chwili podniesionym głosem, który pamiętamy ze starych kronik wygłaszający swoje poglądy w programie telewizyjnym do którego się dostaje, bo szefowie stacji marzą o powiększeniu "oglądalności". Za chwilę, już na offie na zimno i cynicznie manipuluje swoimi rozmówcami.
Anna Ładuniuk naszemiasto.pl

 

Oszpecony na twarzy Artur Święs, zaskakująco podobny do führera w sylwetce, mimice i intonacji, magnetyzuje publiczność. Skupia uwagę siłą gestów, a zwłaszcza brzmieniem głosu, którym każdego na widowni może owinąć wokół palca. Wystarczy odpowiedni dobór argumentów i niezachwiana wiara w wyjątkowe posłannictwo, by zapanować nad otoczeniem. Kreują je precyzyjni w epizodach Zbigniew Wróbel (znakomity jako kioskarz przy bunkrze Hitlera) i Wiesław Kupczak (turecki impresario) oraz młodzi – Dawid Ściupidro i Anna Lemieszek, która intrygując swoją sceniczną energią już każe czekać na jej dalsze role.
Marek Kosma Cieśliński, Teatr dla Wszystkich




WIĘCEJ

MNIEJ



NAGRODY I WYRÓŻNIENIA



POKAZY



PATRONI I MECENASI PREMIERY

PARTNER PREMIERY

 

Fundatorem kwiatów dla premiery jest Kwiaciarnia & Pracownia Rękodzieła LILAJKA