Logo


KatoDebiut


PROJEKT
KatoDebiut








KOORDYNACJA



KATODEBIUT

KatoDebiut – szansa dla młodych twórców

Rosnąca liczba absolwentów szkół i kierunków artystycznych sprawia, że coraz trudniej o pracę w zawodzie dla dyplomowanego muzyka, malarza czy reżysera. Dane GUS nie są obiecujące: prawie jedna czwarta absolwentów nie znajduje zatrudnienia w zawodzie, trudno także określić, jaki procent młodych twórców jest w stanie utrzymać się z wykonywania wyuczonej profesji. Na przekór statystykom i rynkowym trudnościom, postanowiliśmy oddać Scenę w Malarni w ręce debiutantów – przecież kto nie ryzykuje, nie ma szansy na odkrycie nowych artystycznych talentów. Mamy przeczucie, że o nich wszystkich będzie jeszcze bardzo głośno…

W każdym sezonie jedną premierę zamierzamy oddać młodym twórcom, by zaczynali u nas zawodową drogę, by debiutowali w Katowicach. Projekt powołany przez dyrektora teatru, Roberta Talarczyka, ma na celu wyłowienie teatralnych talentów i umożliwienie studentom i absolwentom realizacji swojej pierwszej artystycznej wizji. Warto dodać, że w przeszłości Talarczyk jako dyrektor teatru jako pierwszy dał szansę dramaturgowi Arturowi Pałydze czy reżyserce Ewelinie Marciniak, dziś uznanym już twórcom w środowisku teatralnym.


KATODEBIUT nr 1 - sezon 2013/2014

„Elling” Ingvar Ambjørsen

Nad pierwszym KatoDebiutem w Teatrze Śląskim opiekę artystyczną sprawowali reżyser Grzegorz Kempinsky oraz scenarzystka i reżyserka Beata Dzianowicz. Podczas przesłuchań i pracy warsztatowej przyglądano się Oldze Kałagate, która z Darkiem Chojnackim i Kasią Kowalczuk przygotowywała scenki na podstawie „Polowania na Karaluchy” Janusza Głowackiego; Tomaszowi Jurkiewiczowi, który z Aliną Chechelską i Mateuszem Znanieckim pracował nad „Martwą Królewną” Nikołaja Kolady, zaś Michał Wawrzecki przygotowywał z Bartkiem Błaszczyńskim i Kariną Grabowską fragmenty sztuki „Totalnie szczęśliwi” Silke Hassler.

Zdecydowano, że szansę w KatoDebiucie otrzyma Michał Wawrzecki. W trakcie pracy do grona realizatorów dołączyły studentki katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, wyzwanie stworzenia muzyki do spektaklu podjęli nastolatkowie z Zabrza (duet z popularnego zespołu The Dumplings), do grona dołączył też młody operator i fotograf, który postanowił swoje zawodowe życie związać z fotografią teatralną. 

Pierwszą edycję projektu KatoDebiut objął mecenatem Getin Bank, którego celem jest wsparcie projektów realizowanych przez młodych i zdolnych przedstawicieli świata kultury oraz nauki.

 


KATODEBIUT nr 2 – sezon 2014/2015

„Western” Artur Pałyga

 

Do udziału w drugiej edycji projektu KatoDebiut została zaproszona Adrianna Gołębiewska, laureatka Nagrody Specjalnej Dyrektora Teatru Śląskiego na II Festiwalu Nowej Scenografii w 2013 roku. Adrianna Gołębiewska przygotuje scenografię i kostiumy do spektaklu A. Pałygi „Western” w reżyserii Roberta Talarczyka i Rafała Urbackiego. Będzie to jej sceniczny profesjonalny debiut, a jednocześnie dyplom magisterski.

Adrianna Gołębiewska (ur.  1991 r.) to pochodząca z Gdańska scenografka, rzeźbiarka i fotografka. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych w Gdyni Orłowie, gdzie obroniła dyplom w Pracowni Ceramiki, będący interpretacją wiersza Mirona Białoszewskiego „Autoportret odczuwalny”. Studiuje na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 2013 roku obroniła dyplom licencjacki w Pracowni Projektowania Scenografii Teatralnej pod okiem prof. Pawła Dobrzyckiego. Stworzyła wtedy projekt scenografii do autorskiej inscenizacji powieści „Blaszany bębenek” Güntera Grassa. To właśnie za tę pracę otrzymała Nagrodę im. Jerzego Moskala na Festiwalu Nowej Scenografii w Katowicach oraz Nagrodę Specjalną Dyrektora Teatru Śląskiego. Jest laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia w roku akademickim 2013/2014, a także nagrody na Beijing International Biennale w 2014 roku.



Polecane Studentom