Logo




J.M. RYMKIEWICZ
Porwanie Europy


Premiera
07.04.2017

Duża Scena
2 h 15 min.

Bilety normalne:
25–60 zł

Bilety ulgowe:
20–45 zł


SPEKTAKL

ZZA KULIS

WIDEO

KUP BILET
[SO]
16.09
| 17.00
[NI]
17.09
| 17.00
> wszystkie terminy






REALIZATORZY

Piotr Cieplak reżyseria

Andrzej Witkowski scenografia i kostiumy

Mateusz Dębski muzyka

Piotr Roszczenko, Maria Machowska realizacja światła

Marcin Łyczkowski, Mirosław Witek realizacja dźwięku

Marcin Müller realizacja projekcji

Zbigniew Wróbel asystent reżysera

Dagmara Habryka-Białas inspicjent

Anna Wesołowska sufler

Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy

Maciej Rokita kierownik techniczny

Przemysław Jendroska dokumentacja fotograficzna



OBSADA

Grażyna Bułka Pompadura

Dorota Chaniecka Idalia

Dariusz Chojnacki Kicio

Aleksandra Fielek Amalia

Anna Kadulska Kiciowa

Barbara Lubos Europa

Arkadiusz Machel Spirydon

Michał Piotrowski Kensington

Zbigniew Wróbel Pompadur




PLAKAT / PROGRAM



ŚCIEŻKA SZTUKI

PORWANIE EUROPY

W starożytnej mitologii piękna Europa zostaje uwiedziona, a następnie porwana przez Zeusa, władcę bogów, przemienionego w białego byka. Do symboliki tej opowieści sięga Jarosław Marek Rymkiewicz w swoim – nigdy dotąd nie wystawianym – tekście. Autor nie tylko krytykuje w nim zaślepienie elit, ale także w charakterystyczny dla siebie sposób rozbija sceniczną fikcję, by ujawnić teatralność świata.

Akcja tej „farsy” dzieje się na francuskim dworze przełomu XIX i XX wieku. Piękna Europa, młoda, rozochocona i nieposkromiona, to córka arystokratycznej rodziny Pompadurów. Wbrew planom rodziców, nie chce ona jednak wyjść za mąż za delikatnego angielskiego księcia – woli mołdawskiego kniazia, który okazuje się dzikim i nieprzewidywalnym anarchistą. W samo serce ich miłosnych perypetii wkroczy z impetem Kicio, zbuntowany widz, który chciałby zmienić to i owo (on także wzbudzi zainteresowanie Europy). Podczas gdy arystokracja tańczy walca i je ostrygi, znany jej porządek świata zmierza ku upadkowi…


Spektakl bierze udział w III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.



Komediowe Sztuka Współczesna Prapremiera



MEDIA O SPEKTAKLU

Zapomniany dramat z "farsą" w podtytule postanowił ożywić Piotr Cieplak, jeden z ważniejszych reżyserów pokolenia 50-latków. Którą twarz pisarza oglądamy na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach? To Rymkiewicz Gombrowiczem podszyty. W "Porwaniu Europy" pastiszuje twórczość autora "Ferdydurke". Powracają tu echa "Operetki" czy finał "Iwony, księżniczki Burgunda".

„Gazeta Wyborcza” Warszawa

Czego w tej sztuce nie ma. Jest i zabawa formą, czyli farsą, jak również samym teatrem, który odsłania przed widzami swoją sztuczność, umowność i nieprawdziwość. Są świetnie, choć grubą kreską nakreślone typy ludzkie - kobiety, która chce się wyzwolić spod reżimu bycia damą, a także zniewieściałego mężczyzny brzydzącego się fizjonomią płci przeciwnej oraz nieprzewidywalnego brutala taranującego po drodze wszystko, co popadnie. Jest traktat o odchodzeniu w niebyt starej Europy. I wreszcie - znakomita refleksja o Polsce, która, leżąc na styku Europy i wrót Azji, nigdy w swej historii nie wiedziała, w którą stronę ma podążyć, w związku z czym - rozdarta i na zachód, i na wschód - nie potrafi odnaleźć się na francuskich salonach.

„Gazeta Wyborcza” Katowice

Sztuka jest gorzka i mroczna. Liberalnych Polaków przerażać może polski prowincjonalizm, liberałów zaś i konserwatystów – słabość Europy.

„Rzeczypospolita”

Jarosław Marek Rymkiewicz wpadł kiedyś na pomysł, by zdekonstruować teatralną farsę. 40 lat później Piotr Cieplak postanowił ten gest powtórzyć. Zaczyna się nawet intrygująco. W ciemności majaczą sylwetki postaci - oglądamy moment przed stworzeniem teatralnego świata, zanim bohaterowie otrzymają tożsamość i schronią się za barokowym kostiumem i pozłacaną dekoracją.

„Newsweek”

Rozpoczyna się zabawa w przebieranki, a jej końca próżno czekać. Role zostają odwrócone, przypisane zostają nowe. A może takie, jakie winny obowiązywać od samego początku? Europa w księcia zamieniona, książę z kniaziem flirtujący. Pomieszane wszystko, światy także. (…) Znamienne jest to, że pojawienie się na scenie Chojnackiego nadało spektaklowi nowego tempa, właściwego znaczenia i z mało śmiesznej, letniej w odbiorze farsy zbudowało nam świat egzystencjalnych i filozoficznych pytań pełen.

Sławomi Szczurek

To pierwsza współpraca Piotra Cieplaka z Teatrem Śląskim. - Ale po prawie trzech miesiącach obecności tutaj mam poczucie, że jestem w Teatrze Śląskim od zawsze - mówi reżyser. - Pracuję z zespołem dziewięciu wspaniałych aktorów, którzy przejawiają niezwykle ogromne zaangażowanie i wysiłek. Scenografię i kostiumy zrobił Andrzej Witkowski, z którym się przyjaźnię i współpracuję od bodaj 20 lat.

„Rzeczpospolita”

 




PATRONI I MECENASI PREMIERY

Partnerzy premiery:



Patroni medialni: