Logo




W. MUREK
Sztuka mięsa


Premiera
18.12.2015

Scena w Galerii
1 h

Bilety normalne:
25 zł

Bilety ulgowe:
15 zł


SPEKTAKL

ZZA KULIS

WIDEO






REALIZATORZY

Robert Talarczyk reżyseria

Ilona Binarsch scenografia i kostiumy

Mateusz Znaniecki współpraca reżyserska, asystent reżysera

Krzysztof Woźniak koncepcja światła

Mikołaj Lichtański realizacja dźwięku

Marcin Łyczkowski realizacja światła

Małgorzata Długowska-Błach producent wykonawczy

Stowarzyszenie Teatr Czwarta Scena partner

Ilona Binarsch projekt plakatu

Jadwiga Lemańska skład plakatu

Kamil Małecki teaser i trailer

Krzysztof Lisiak dokumentacja fotograficzna

 

 



OBSADA

Alina Chechelska Lady Mięsna 2

Bogumiła Murzyńska Lady Mięsna 1

Bartłomiej Błaszczyński Szaman

Michał Piotrowski Chłopak

Marcin Szaforz Akwizytor 2

Zbigniew Wróbel Akwizytor 1

oraz

Maria Baładżanow Dziewczyna (Stowarzyszenie Teatr Czwarta Scena)

Patrycja Myga Lady Mięsna 3 (Stowarzyszenie Teatr Czwarta Scena)

 




PLAKAT / PROGRAM

SZTUKA MIĘSA

Kręci się korbka mięsnej maszynki, przesuwa się taśma produkcyjna: Lady Mięsne, wiedźmy, które tkwią w świecie prawdziwym, to znaczy: ukrytym przed ludzkimi oczami; Akwizytorzy, gotowi sprzedać wszystko, co tylko im się każe, Dziewczyna i Chłopak zagubieni w tym świecie gotowych produktów i gotowych zestawów tego kim się jest i co się myśli - światopoglądów pobieranych w pakietach.

- Wymyśliłam sobie sztukę ziarnistą - tak jak ziarniste bywają obrazy Boscha czy Brueghela. Ziarniste, bo składające się z wielu elementów i mikrohistorii, które czasem przylegają do siebie, a czasem ustawiają się wobec siebie plecami. Są fragmentami reportaży i „Boskiej komedii” Dantego, fragmentami „Ulissesa” i wierszami - taki model do składania, DIY, w opozycji do tego co instant, gotowe, sparowane, dwie sztuki w cenie jednej, i tak dalej – przyznaje Weronika Murek, której „Sztuka mięsa” będzie scenicznym debiutem. Autorka głośnej książki „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina” (debiut w wydawnictwie „Czarne”) otrzymała także główną nagrodę Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej z 2015 roku za tekst „Feinweinblein”. „Sztukę mięsa” napisała specjalnie na Scenę w Galerii i będzie to pierwsza realizacja teatralna jej tekstu i tym samym kolejna odsłona realizowanego przez teatr projektu KatoDebiut.

Spektakl inscenizuje dyrektor Teatru Śląskiego Robert Talarczyk, który jako asystenta reżysera zaprosił do pracy Mateusza Znanieckiego, aktora naszej sceny i jednocześnie studenta Wydziału Reżyserii. Autorką scenografii i kostiumów jest Ilona Binarsch, artystka od lat współpracująca z teatrami dramatycznymi, lalkowymi, muzycznymi, tańca i telewizji oraz współtwórczyni wielu realizacji filmowych.

W sztuce wykorzystano/inspirowano się fragmentami następujących utworów:

J. Brach-Czaina, Szczeliny istnienia
J. Joyce, Finneganów Tren, tłum. K. Bartnicki
B. Leśmian, Świdryga i Mydryga
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
Dante, Boska komedia
M. Kołodziejczyk, Trendowaci
W. Szałbowski, Fajną masz, córcia, pracę
O. Bierut, Gorzkie żale za pieniądze
M. Szczygieł, Zabierz nas do diamentu
P. Celan, Wilcza fasola
J. Tuwim, Do prostego człowieka

 

Spektakl dla widzów od 16. roku życia.
 

Projekt realizowany na Scenie w Galerii w ramach działania Projekt Wyższy Poziom

 

Spektakl bierze udział w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.



Sztuka Współczesna Prapremiera



MEDIA O SPEKTAKLU

Surrealistyczny, wielowarstwowy, wielowątkowy, groteskowy (...) [spektakl] należy obejrzeć ze skupieniem, ale złapanie wszystkich wątków przy jednorazowym uczestniczeniu w spektaklu wydaje się niemożliwe. Poziom dziwności zwiększa się również wtedy, gdy widz uświadamia sobie, że ten surrealistyczny świat został wykreowany w przestrzeni wydzielonej z powierzchni handlowej, spośród sklepów, w których wyprzedaże i nowe kolekcje są ważniejsze niż dywagacje na temat istoty śmierci i tego, kto ma duszę.

Portal Teatralia

Wielki ukłon należy się przede wszystkim aktorom - nawiązując silny kontakt z publicznością sprawiają, że sztukę ogląda się cały czas z zapartym tchem. Odniosłam wrażenie, że nawet odwrócenie wzroku nie umknie nikomu, ponieważ aktorzy cały czas pozostają w kontakcie wzrokowym i nie zrywają go nawet na moment. Może za sprawą sceny i jej ułożenia wystawiane sztuki są nam bliższe, bardziej "cielesne" i angażujące.

Portal Katowicki

Trzeba przyznać, że Teatr Śląski na scenie w Galerii jasno spełnia założenia, jakie powzięto adaptując tę przestrzeń do działań teatralnych – prezentacja sztuk niebanalnych, niekoniecznie łatwych w odbiorze, często opartych o publicystykę, które będą zachęcać (a nawet zmuszać) widzów do przemyśleń, rozmowy na temat tego co się zobaczyło na scenie. I taka właśnie jest „Sztuka mięsa”

Portal Teraz Teatr




NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

> Nagroda im. L. Starke dla Marcina Szaforza za rolę Koczkariowa w spektaklu „Ożenek” N. Gogola w reż. Nikołaja Kolady i Akwizytora II w spektaklu „Sztuka mięsa” W. Murek w reż. Roberta Talarczyka
> Nominacja do Złotej Maski w kategorii „Aktorstwo - Rola Męska” dla Bartłomieja Błaszczyńskiego



PATRONI I MECENASI PREMIERY